Fundación Málaga and Ayuntamiento de Málaga arranged jointly the first retrospective exhibition by the painter Andrés Mérida in Museo de Patrimonio Municipal in 2011

The painting of Andrés Mérida (1981-2011) is composed of a hundred of works from private collections from different cities such as “Maestro Real” property of the H. M. King.

The exhibition traces the artistic career of the painter since his beginnings to nowadays, checking his different stages and messages. In this retrospective exhibition it can be perceived the plurality of registers in which Andrés Mérida works: bullfighters, the sea, flamenco, horses, the moon, verdiales, landscapes or portraits. These are the usual themes in his works.

The shape’s lengthening, his preference for blue, the canonical measures’ distortion, the irresistible force, the singular treatment immune to the clichés regarding bulls and flamenco, these aspects define the painter’s poetics. The quality in color use and mastering the technique are apparent too in the Andrés Mérida’s universe, a seemingly simple universe but full of complexity and symbolic values.

Fundación Málaga y el Ayuntamiento de Málaga organizaron conjuntamente la primera exposición retrospectiva del pintor Andrés Mérida en el Museo de Patrimonio Municipal en 2011

La pintura de Andrés Mérida (1981-2011), está formada por un centenar de obras procedentes de colecciones privadas de distintas ciudades, entre las que se encuentra la obra ‘Maestro real’, propiedad de S. M. El Rey.

La exposición recorre la trayectoria artística del pintor desde sus comienzos a la actualidad, revisando sus diferentes etapas y mensajes. En esta exposición retrospectiva se podrá apreciar la pluralidad de registros en los que se mueve Andrés Mérida: los toreros, el mar, el flamenco, los caballos, la luna, los verdiales, los paisajes o los retratos son temas usuales en la obra del artista.

El alargamiento de la figura, el predominio del color azul, la distorsión de las medidas canónicas, la fuerza incontenible y el tratamiento singular y ajeno a los tópicos en lo que se refiere a los toros y el flamenco, definen la poética del pintor. La calidad en el uso del color y el dominio de la técnica son también evidentes en el universo de Andrés Mérida, un universo aparentemente sencillo pero lleno de complejidad y valores simbólicos.